prof. Mgr. Norbert Vrabec, PhD.
Profesor Norbert Vrabec sa profesionálne zaoberá mediálnou výchovou, metodologickými aspektmi výskumu médií a mediálnej gramotnosti a problematikou mládeže v kontexte mediálnej komunikácie. Bol členom pracovnej skupiny na prípravu Koncepcie mediálnej výchovy v SR v kontexte celoživotného vzdelávania a odbornej komisie pre predmet mediálna výchova pri Štátnom pedagogickom ústave. Je spoluautorom akreditovaného vzdelávacieho programu Kvalifikačné štúdium predmetu mediálna výchova pre učiteľov stredných škôl. Vo svojej výskumnej činnosti sa zameriava na mediálnu gramotnosť, mediálne kompetencie, kritické myslenie, digitálne médiá, komunikáciu v sociálnych médiách, dátovú žurnalistiku a využitie nástrojov AI vo vzdelávaní a rozvoji kritického myslenia. Podieľa sa na viacerých medzinárodných projektoch v oblasti mediálnych štúdií. Je spoluautorom knihy Public Policies in Media and Information Literacy in Europe: Cross-Country Comparisons (Abingdon, Routledge, 2017) a niekoľkých vydaní výskumných správ Európskeho audiovizuálneho mediálneho observatória v Štrasburgu.
Akademický titul philosophiae doctor (PhD.) získal v odbore marketingová komunikácia a reklama na FF UKF v Nitre s témou dizertačnej práce Stav a vývinové trendy mediálnej výchovy. Habilitačné konanie absolvoval na FMK UCM v Trnave s prácou Paradigmatické prístupy a súčasné trendy vo výskume mediálnej gramotnosti. Inauguračné konanie absolvoval na FF KU v Ružomberku s inauguračnou prednáškou na tému Potenciál využívania digitálnych médií v procese mediálnej výchovy.
V súčasnosti je riaditeľom Centra mediálnej gramotnosti IMEC, zároveň pôsobí ako vedúci Katedry mediálnej výchovy. Je autorom viacerých vedeckých monografií, vysokoškolských učebníc, učebných textov a článkov v karentovaných časopisoch. Participuje na domácich a zahraničných vedeckých projektoch z oblasti výskumu mediálnej gramotnosti, digitálnych technológií a online komunikácie. Je členom redakčných rád a odborným recenzentom viacerých domácich a zahraničných vedeckých periodík z oblasti mediálnych a komunikačných štúdií. Zároveň pôsobí ako šéfredaktor vedeckého časopisu Media Literacy and Academic Reseach, ktorý je indexovaný v databáze Web of Science.
Ako člen výskumného tímu sa podieľal na medzinárodnom výskumnom projekte Horizont 2020 s názvom „Kritické skúmanie rizík a príležitostí súvisiacich s médiami pre deliberatívnu komunikáciu: vývojové scenáre európskeho mediálneho prostredia“. Zároveň je riešiteľom medzinárodného vedeckého projektu CEDMO (Central European Digital Media Observatory), ktorý sa zaoberá problematikou dezinformácií a kritického myslenia. Je autorom viacerých vedeckých monografií, vysokoškolských učebníc, učebných textov a niekoľkých desiatok článkov a publikácií indexovaných vo Web of Science a Scopus.
Oblasti záujmu:mediálna komunikácia, mediálna gramotnosť, digitálne médiá, mediálne a informačné kompetencie, nástroje umelej inteligencie, dátová gramotnosť.