Article Header Image

Quo Vadis 2025: „ChatGPT vytvára texty, ale novinári hodnotu“

Prečítajte si najzaujímavejšie myšlienky, ktoré odzneli na konferencii Quo Vadis 2025.

Hodnoty a zážitky boli kľúčovou témou tohtoročnej konferencie Quo Vadis, ktorú každoročne organizujú doktorandky a doktorandi FMK. Podujatie sa tento raz konalo v priestoroch kreatívneho centra v budove na Skladovej ulici a tiež online. Záznam konferencie si môžete pozrieť na Facebooku FMK TV.

Prednášok sa opäť zúčastnili odborníčky a odborníci zo Slovenka a zahraničia pôsobiaci v najrôznejších oblastiach. V tomto článku vyberáme tie najlepšie myšlienky, ktoré odzneli na Quo Vadis 2025: Value & Experience.

Príhovor pani dekanky Čábyovej

Pani dekanka Ľudmila Čábyová vo svojom úvodnom príhovore vyzdvihla, že konferencia pokračuje vo svojej dlhoročnej tradícii. Zdôraznila dôležitosť doktorandiek a doktorandov na fakulte, s čím podľa nej súvisí aj ich zvedavosť a pochybnosti, ktoré vedú k inováciám.

Ľuboš Greguš. Kvantitatívna obsahová analýza ako (ne)populárny spôsob výskumu

„Ľudia sa kvantitatívnej obsahovej analýzy boja z toho dôvodu, že ak je zle nastavená, odzrkadlí sa to na výsledku práce. Pri kvalitatívnych technikách sme zvyknutí, že ich vieme upravovať aj počas výskumu. Pri kvantitatívnom však musíme mať všetky charakteristiky už stanovené.“

 

 

Matej Martovič. Musí nemocnica komunikovať?

„Chystáme projekt Modrý poník. V rámci neho chceme reagovať na nepravdivé teórie zo stránky Modrý koník. Budeme tak vytvárať obsah, v ktorom by sa k týmto témam vyjadril lekár.“

Barbora Rusňáková. Revolúcia v slovenskom e-commerce: Príchod Allegro na Slovensko

Rusňáková stála pri príchode spoločnosti Allegro na slovenský trh. „Tento klient je ako za odmenu. [...] Aktuálne sa zameriavame najmä na píky, ako sú deň matiek, black friday a Vianoce. Často využívame prieskumy, ktoré si robí samé Allegro, a porovnávame český a slovenský trh.“

Ján Trangel. Médiá v ére umelej inteligencie

„Do modelov umelej inteligencie nemôžeme nahrať hocičo, pretože nevieme, kde dáta skončia,“ povedal Trangel, ktorého úlohou je v Ringier Slovakia zavádzať AI do praxe. „Ľudia nahrávajú dáta do AI nástrojov, ale nepýtajú sa, prečo sú tieto funkcie zadarmo. V skutočnosti to nie je zadarmo, platia totiž svojimi dátami,“ dodal.

Komunikácia so superinteligentnými strojmi a umelou inteligenciou je podľa neho niečo, čo sa musíme ako spoločnosť naučiť. „ChatGPT dáva texty, ale novinári dávajú hodnotu. V budúcnosti bude práca novinárov ešte hodnotnejšia, než v súčasnosti. Ľudia sa nemusia obávať, že prídu o svoju prácu, pokiaľ sa naučia používať umelú inteligenciu.“

 

 

Martin Hodás. Alternatívna deepfake realita: Novodobá výzva žurnalistiky

Deepfake obsahu bude podľa Hodása na internete už len pribúdať. „Čoraz menej budeme môcť veriť tomu, čo vidíme na internete. Z pohľadu novinárstva to predstavuje dva hlavné problémy: musíme si dať oveľa viac práce s overovaním informácií a, zároveň, nie vždy je možné niečo overiť,“ povedal. Dôležité podľa neho je uvedomovať si tento problém a byť kritickejší, než doteraz.

Michal Horský. Ako tvoriť mosty v rozdelenej spoločnosti a rozvíjať demokratické inovácie

Horský v kontexte témy odporúča: „Mali by sme sa snažiť hľadať vzájomnú úctu a porozumenie. Rozlišovať medzi človekom a jeho názormi, lebo sú to dve odlišné veci. Nemali by sme hľadať zlé úmysly, radšej dôverujme. Mali by sme sa sústrediť na spoločné východiská a nenechať sa vyprovokovať.“

Ondrej Kořínek. Inside experience: Rolová hra ako nástroj na hlbšie porozumenie zákazníkom.

„Dá sa preniesť skúsenosť akákoľvek na niekoho, kto ju nemá? Dá, a to pomocou hry. Hra je prenos skúsenosti v priamom prenose.“

Filip Jankovič. Kultúra očami generácie Z

Najväčší problém, ktorý mladým ľuďom bráni navštevovať kultúrne podujatia, je čas, nedostatok informácií a nedostatok alebo nedostupnosť podujatí. „Kultúrne inštitúcie nech robia čokoľvek, nemajú dostatočný zásah na generáciu Z,“ uviedol Jankovič.

 

 

Adam Slovák. Film ako prostriedok rozvoja ekonomického odvetvia v lokálnych spoločenstvách. Zmena lokálnej štruktúry v prospech filmového turizmu

Filmový turizmus ovplyvňuje návštevnosť rôznych lokalít, na ktorých sa nakrúcali filmové diela. Najznámejším príkladom je trilógia Pána prsteňov, ktorá priniesla výrazný nárast HDP do Nového Zélandu. „Krajina zaznamenala 6 % zvýšenie návštevníkov, ktorí uviedli, že ju navštívili práve kvôli sérii filmov o Pánovi prsteňov,“ uviedol Slovák.

Poukázal aj na takzvaný „Twilight effect”, ktorý spôsobil, že fanúšičky a fanúšikovia – spočiatku knižnej série, neskôr aj jej filmového stvárnenia – prichádzali navštíviť mestečko Forks.

Katarína Načiniaková. Vplyv vizuálneho umenia na reklamu

Načiniaková skúmala, ako sa využívajú obrázky vytvorené pomocou generatívnej umelej inteligencie v reklamných kampaniach. V rámci prezentácie poukázala aj na zaujímavé konkrétne príklady využitia AI v marketingovej praxi.

Mária Dolniaková. Aktualizovaná podoba ženskej hrdinky vo filme Nosferatu

Pri interpretácii výsledkov musíme brať do úvahy dobu, v ktorej dielo vzniklo. „V súčasnej dobe nastáva obrat od tradičnej dynamiky upírskych príbehov,“ uviedla Dolniaková.

Lenka Zgútová. AI vo vyučovaní: Žiacka percepcia používania chatbotov pri testovaní

Zgútová priblížila výskum, v rámci ktorého skúmala efektivitu využívania chatbotov na výučbu. „Chatboty nepomáhajú len žiakom, ale aj pedgógom,“ povedala. Zároveň dodala, že: „používanie chatbotov pri testovaní žiakov vnímame pozitívne.“

 

 

 

Sellam Hanane Narimene a Abdelkrim Belhadj. The Language of Influence: How TikTok Influencers Use Storytelling and Slang in Digital Marketing

V rámci prednášky sa autorka a autor zaoberali jazykovou stránkou digitálneho influencer marketingu na platforme TikTok. „Význam jazykovej štylistiky v marketingu spočíva vo výbere správnych slov na ovplyvnenie spotrebiteľského správania,“ uviedol Belhadj.

Miroslav Reiter. Gamified learning in Slovakia: Insights from student engagement and motivation data

„V rámci online vzdelávania je najväčší záujem o kurzy zamerané na umelú inteligenciu a strojové učenie,“ uviedol Reiter. „Tí, ktorí používajú gamifikáciu, majú vyššiu mieru ukončenia kurzu“, dodal. Významný vplyv na mieru dokončenia kurzov má podľa neho aj vzdelanie.

 

Zdroj fotografií: Roman Miča


O autorovi:

Mária Dolniaková
Mária Dolniaková
Mgr.

FMK UCM



Mohlo by vás tiež zaujímať