Article Header Image

#FMKpíše: Dekanka Čábyová sa v lete zamerala na výskum reklamnej gramotnosti v digitálnom svete

Počas leta prinášame sériu článkov o tom, na akých publikačných výstupoch počas dovolenkového obdobia pracujú naše pedagogičky a pedagógovia, doktorandky a doktorandi. Lebo veda sa robí aj počas voľna.

Hlava Fakulty masmediálnej komunikácie UCM v Trnave, dekanka Ľudmila Čábyová, mala zložité letné mesiace, počas ktorých dobiehala zameškané. Napriek tomu si našla čas aj na oddych s rodinou. „Leto bolo náročné na publikačné aktivity. Vždy počas neho dobieham resty, ktoré som si nechala z akademického roka. Ale nesťažujem sa, mám to rada. Je dosť času tráviť ho s rodinou, dovolenkovať, oddychovať, spoznávať nové krajiny, ale i sadnúť si k počítaču a písať,“ uviedla Čábyová.

Ako sama uvádza, psychohygiena v podobe upratovania či varenia naozaj pomáha. „Môj denný režim je nastavený tak, že najviac dobrých myšlienok a energie mám skoro ráno, keď všetci spia. Často hovorievam aj kolegom, že keď píšem, je za mnou aspoň niečo vidno – v porovnaní s upratovaním, varením, žehlením, umývaním okien. Večer je totiž opäť neporiadok, všetci sú hladní a okná zase špinavé (smiech). Ale upratovanie a varenie ako psychohygiena určite funguje.“

Inšpirácia z domova i zo sveta

Pokiaľ ide o konkrétne tituly, dekanka Čábyová dokončila kapitolu do publikácie z projektu APVV prodekanky Jany Radošinskej. „Na začiatku leta som sa venovala kapitole do vedeckej knihy docentky Radošinskej, ktorá bola zameraná na využitie product placementu v realitu šou. Priniesli sme výsledky z analýzy reality šou Extrémne premeny.

Ďalšiu monografiu, ktorá je zameraná na reklamnú gramotnosť, už poslali do tlače do popredného odborného vydavateľstva Wolters Kluwer. Na publikácii pracovali okrem Čábyovej aj doktor Tamás Darázs a doktorand Denis Javořík.

„Musím sa priznať, že táto téma ma posledné roky veľmi zaujala. Inšpirovali ma mnohé vedecké štúdie zahraničných autorov (najmä Ester Rozendaal), ale aj moji dvaja doktorandi Viki Hudáková a Denis Javořík, ktorí tiež pristúpili k skúmaniu tejto problematiky s veľkým nadšením,“ uviedla dekanka.

Reklamná gramotnosť je dôležitá, pretože umožňuje jednotlivcom nielen brániť sa manipulatívnemu reklamnému obsahu, ale aj kriticky reflektovať vplyv reklamy na spoločnosť a rozvíjať schopnosť vedome sa orientovať v digitálnom prostredí. Obzvlášť dôležité je zamerať sa na ňu pri rizikových skupinách, akými sú adolescenti a seniori,“ dodala.

Reklamná gramotnosť v digitálnom svete

Uvedená monografia sa venuje skúmaniu reklamnej gramotnosti a jej významu v prostredí informačného preťaženia a ekonomiky pozornosti. Podľa dekanky prináša teoretické východiská aj empirické výskumy zamerané na schopnosť mladých používateliek a používateľov médií rozpoznávať, chápať, kriticky hodnotiť a odolávať reklamám, najmä v digitálnom prostredí – či už ide o sociálne médiá, influencer marketing alebo natívnu reklamu.

„Výsledky dopĺňajú návrh diagnostického nástroja na meranie úrovne reklamnej gramotnosti využiteľného vo vzdelávaní, marketingovom výskume aj regulácii reklamy,“ vysvetlila dekanka.

„Na monografii som spolupracovala s Denisom Javoříkom a kolegom Tamásom Darászom. Denis doplnil monografiu a teoretické poznatky a výsledky výskumov, ktorých cieľom bolo zistiť úroveň reklamnej gramotnosti rôznych cieľových skupín. Tamás pre potreby monografie uskutočnil neuromarketingový výskum, ktorého výsledky sme využili na prehĺbenie poznatkov o reklamnej gramotnosti,“ dodala napokon.

Doktorand vs. dynamika reklamy

Uvedená monografia podľa doktoranda Javoříka reflektuje aktuálne výzvy reklamného prostredia v kontexte nástupu nových technológií a možností propagácie: „Pracoval som na kapitolách o súčasnej dynamike reklamy na sociálnych médiách, vrátane psychologických aspektov či manipulatívnych techník.“

Javořík nadviazal na výskum doktorky Hudákovej: „Do publikácie som prispel aj viacerými novými empirickými výskumami zameranými na meranie úrovne reklamnej gramotnosti generácie Z. Nadviazal som tak na vôbec prvý výskum doktorky Hudákovej na túto tému v podmienkach Slovenskej republiky. Plánujem v ňom pokračovať aj v rámci mojej dizertačnej práce.“

Uvedená monografia je výstupom projektu: NextGenerationEU - 09I01-03-V04-00004 Kritické skúmanie rizík súvisiace s médiami a príležitostí pre deliberatívnu komunikáciu: scenáre vývoja slovenskej mediálnej krajiny v oblasti reklamnej gramotnosti.

Zdroj fotografií: archív FMK, Denis Javořík


O autorovi:

Mgr. Mária Dolniaková
Mgr. Mária Dolniaková

Je denná doktorandka na FMK UCM v Trnave. Vo svojom výskume sa zameriava na filmovú a televíznu tvorbu, digitálne hry, onlinovú a hernú žurnalistiku. Písala pre viaceré médiá. Vo voľnom čase rada uniká do fiktívnych svetov prostredníctvom kníh a hier.



Mohlo by vás tiež zaujímať: