Article Header Image

Na medzinárodnej konferencii o rodinnom podnikaní opäť nechýbala FMK

Rodinné podnikanie nie je len o tradícii, ale aj o inováciách, komunikácii a schopnosti odovzdať štafetu ďalším generáciám. Presne na tieto témy sa zamerala prestížna medzinárodná konferencia TREND: Rodinné firmy 2025, kde už tradične nechýbala ani Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave, ktorú zastupovali doktor Rastislav Zábojník a študentstvo z troch rôznych študijných programov.

Na jednom pódiu sa stretli špičkoví experti, majitelia firiem a zástupcovia akademickej obce, aby riešili otázky o výzvach generačnej výmeny, strategickom riadení rodinných podnikov, efektívnom riešení konfliktov a možnostiach expanzie na zahraničné trhy.

Na podujatí sa zúčastnili také osobnosti ako Ján Mühlfeit, svetovo uznávaný kouč a bývalý top manažér Microsoftu, Erika Matwij, prezidentka Inštitútu Rodinného Businessu, Jan Pavelka, predseda, Asociace rodinných firem, Ján Solík, prezident Združenia podnikateľov Slovenska, alebo Michal Pastier, zakladateľ GoBigname a Darwin & the Machines. Kľúčovým posolstvom bolo hľadanie udržateľných riešení, ktoré pomôžu rodinným firmám prosperovať aj v turbulentných časoch.

 

Osobitne inšpiratívnym momentom bol rozhovor s Janom Mühlfeitom o dôležitosti sebapoznania a hľadania vlastného potenciálu v profesijnom živote,“ hovorí doktor Zábojník, „jeho osobné skúsenosti aj rady, o ktoré sa podelil v osobnom rozhovore s našimi študentmi, sú významnou inšpiráciou pre ich budúce uplatnenie v profesijnom živote.

 

Postrehy z konferencie

Náš pedagóg uvádza tri kľúčové postrehy z tohtoročnej medzinárodnej konferencie TREND-u. Sú nimi:

  • Generačná výmena v rodinných podnikoch si vyžaduje viac než len dobre nastavené právne vzťahy. Kľúčová je transparentná komunikácia a vzájomné porozumenie medzi odchádzajúcimi a nastupujúcimi vlastníkmi. Zatiaľ čo zakladatelia a pôvodní vlastníci často vnímajú nástupníctvo ako pokračovanie rodinnej tradície, mladší nástupcovia kladú dôraz na profesionálny manažment a koncepčný dohľad nad aktívami. Riešenie týchto odlišných očakávaní prostredníctvom strategického plánovania a odborného poradenstva je nevyhnutné na predchádzanie konfliktom a zabezpečenie plynulého prechodu vedenia na ďalšiu generáciu.
  • Integrácia externých manažérov do rodinných podnikov prináša príležitosti aj výzvy. Na jednej strane podporuje profesionalizáciu v rodinnej firme a prináša nové pohľady, na druhej strane môže naraziť na zaužívanú firemnú kultúru. Stanovenie jasného rámca spolupráce je kľúčové pre zosúladenie externého vedenia s hodnotami rodinného podniku a efektívne rozhodovanie. V mnohých prípadoch sa externé vedenie osvedčilo ako neoceniteľný prechodný prvok počas generačnej výmeny.
  • Firemná kultúra a kontinuita rodinných hodnôt tvoria podstatu rodinných podnikov. Bez jasného vymedzenia a dôslednej podpory môžu byť tieto hodnoty oslabené generačnými zmenami alebo zapojením externého manažmentu. Udržiavanie silnej firemnej identity si vyžaduje proaktívne kultúrne riadenie prostredníctvom interného dialógu, mentoringu a jasne definovaných zásad, ktoré sú prirodzene integrované do každodenných procesov.

 

Veľká vďaka patrí organizátorom za vynikajúce podujatie a všetkým spíkrom za podnetné myšlienky. Rodinné podnikanie je chrbtovou kosťou ekonomiky a sme radi, že môžeme prispieť do odbornej diskusie k tejto téme,“ uzatvára doktor Zábojník.

 

Zdroj fotografií: TREND konferencie


O autorovi:

Mgr. Eva Kramara Jonisová, PhD.
Mgr. Eva Kramara Jonisová, PhD.

Je odbornou asistentkou na Katedre masmediálnej komunikácie FMK UCM v Trnave, kde vyučuje predmety spojené so žurnalistickou praxou. Podieľa sa tiež na tréningu začínajúcich redaktorov univerzitného časopisu atteliér. Písala a fotila pre viaceré médiá.



Mohlo by vás tiež zaujímať: