
Rodičia ani kilometre nerozhodujú. Generácia Z hľadá informácie o vysokej škole najmä na Instagrame
Pri výbere vysokej školy sa uchádzači orientujú hlavne podľa toho, čomu sa chcú venovať v budúcnosti, nasleduje atraktivita študijného programu a inšpirácia od kamarátov či spolužiakov.
Vyplýva to z prieskumu Motivácia pri výbere vysokej školy, ktorý realizovala Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave v rámci projektu APVV s názvom „Cestovná mapa digitálnej platformy zabezpečujúcej AI automatizáciu rozhodovacích procesov v oblasti komunikačnej stratégie“.
Kľúčová je budúcnosť a obsah štúdia
Rozhodnutie rodičov, odporúčania učiteľov na strednej škole či vzdialenosť školy od bydliska označili respondenti za najmenej dôležité faktory. Pri výbere konkrétnej fakulty sledujú predovšetkým to, či ide o odbor, ktorému sa chcú v budúcnosti venovať, následne popis študijného programu a na treťom mieste je otázka prijímacích pohovorov.
Vedie Instagram, dominujú reels. Tradičné médiá sú na chvoste
Najviac informácií o fakultách a univerzitách hľadajú mladí ľudia na Instagrame, potom na Facebooku a YouTube. „V rámci prieskumu sme sa taktiež zamerali na mediálne správanie tejto generácie. Na sociálnych sieťach sú najčastejšie sledované reels, nasledujú stories a videá alebo fotografie,“ uviedla Jana Galera Matúšová z FMK UCM.
Dodáva: „Na otázku, či si respondenti už niekedy kúpili niečo na základe odporúčania influencera, odpovedalo ‚áno‘ 50,9 %. Najviac išlo o influencerov z oblasti módy, potom zabávačov a na treťom mieste fitness. Naopak, najmenej sledovaní sú popularizátori vedy a tvorcovia obsahu o udržateľnosti. Ide o prekvapivý výsledok vzhľadom na to, že práve udržateľnosť sa pri generácii Z považuje za jednu z primárnych tém.“
Z médií sleduje generácia Z najčastejšie sociálne siete, nasledujú podcasty a online portály. Na opačnom konci rebríčka sa umiestnili tradičné médiá – noviny (77 % ich sleduje najmenej), časopisy (73,2 %) a rozhlas (56,6 %). Na sociálnych sieťach trávia mladí denne viac ako hodinu, pri podcastoch preferujú dĺžku 20 – 40 minút. Reklama ich najlepšie osloví na sociálnych sieťach, potom na online portáloch a v podcastoch.
Prieskum bol realizovaný na vzorke 574 respondentov v období od 2. apríla do 11. mája 2025. Informoval o tom Peter Krajčovič z PR oddelenia FMK.
Zdroj fotografií: facebook.com/FMK UCM v Trnave