
Tri tímy z FMK získali významné ocenenia na medzinárodnej súťaži
Virtuálne svety majú veľký potenciál pre moderné vzdelávanie a pútavú popularizáciu vedy, myslia si študentky a študenti TEDI FMK.
Študentky a študenti teórie digitálnych hier dosiahli vynikajúci úspech na medzinárodnej súťaži. VWEC Second Life Student Challenge: Serious Simulations in the Metaverse sa uskutočnila počas jari 2025 vo virtuálnom prostredí Second Life. Do výzvy sa zapojili tri tímy z FMK, pričom jeden z nich dosiahol 1. miesto a ďalšie dva tímy získali čestné uznanie.
Cieľom súťaže bolo vytvoriť edukatívne simulácie v metaverze virtuálneho prostredia Second Life, ktoré prepájajú technológie, kreativitu a vyučovanie. Študentky a študenti mali možnosť navrhovať virtuálne priestory a scény vo forme výstavy, ktoré slúžia ako inovatívne nástroje pre vzdelávanie. Podujatie organizovalo Virtual Worlds Education Consortium (VWEC) a súťaž prilákala študentské tímy z celého sveta.
Víťazný tím súťažil v zložení Veronika Preitschaftová, Dominika Kimličková, Dávid Kacvinský, Veronika Lukáčová a Matúš Rypák. „Naša výstava v Second Life predstavuje zmenšený model budovy Slovenského rozhlasu – ikonickej stavby v tvare obrátenej pyramídy. Cez virtuálny priestor a interaktívnu výstavu približujeme jej architektonický aj kultúrny význam ako symbol slovenskej moderny,“ uviedol tím.
Učenie sa môže stať dobrodružstvom
V ďalšom tíme pracovali externé študentky a študenti magisterského stupňa Juraj Bittmann, Petra Fajkusová, Ivan Kohoutek, Jaroslav Orešanský, Mark Vida a Samuel Krajčovič. Svoju výstavu umiestnili do vnútra planéty Mars. Týmto spôsobom predstavili planéty slnečnej sústavy inovatívnym spôsobom.
„Naša výstava Our Solar System jasne demonštruje obrovský potenciál metaverza ako platformy pre moderné vzdelávanie a pútavú popularizáciu vedy. Táto súťaž pre nás bola jedinečnou príležitosťou, ako si overiť svoje schopnosti v experimentovaní s novými technológiami a vytvoriť niečo, čo, dúfame, bude inšpiráciou pre ďalšie generácie objaviteliek a objaviteľov vesmíru. Veríme, že sa nám podarilo vytvoriť nielen vzdelávací, ale aj zábavný zážitok, ktorý dokazuje, že učenie sa môže stať dobrodružstvom,“ prezradil súťažiaci kolektív.
Vedieť viac znamená chrániť seba aj ostatných
Ďalší tím v zložení Vanesa Mesiariková, Ľubomír Szojka, Kristína Krausová a Krištof Koško predstavili unikátnu interaktívnu skúsenosť. Ich výstava BioDermaLab prepája vedecké poznatky s herným zážitkom. „Cieľom tejto futuristickej lokality je zvýšiť povedomie o kožných ochoreniach spôsobom, ktorý je nielen informatívny, ale aj pútavý, formou hry pre všetky vekové kategórie“, uviedol tím.
Kožné problémy spoločnosť často neberie vážne a spájajú sa aj s predsudkami. Ochorenia ako melanóm môžu byť životu nebezpečné. Iné, ako napríklad psoriáza či vitiligo, môžu výrazne ovplyvniť kvalitu života.
„Edukácia o týchto ochoreniach, ich príznakoch, prevencii a liečbe má preto zásadný význam pre jednotlivcov, aj pre spoločnosť. V BioDermaLabe ide o porozumenie, empatiu a predovšetkým o prevenciu. Vzdelávanie o zdraví nemusí byť nudné – môže byť vizuálne strhujúce, osobné a zároveň obohacujúce. A práve preto sme si zvolili túto formu. Lebo vedieť viac znamená chrániť seba aj ostatných,“ dodali finalistky a finalisti.
Zdroj obrázkov: súťažiace tímy uvedených študentiek a študentov