Pedagógovia a doktorandi pôsobiaci na katedre v rámci svojej vedecko-výskumnej činnosti prispievajú k rozvoju študijného odboru mediálne a komunikačné štúdiá. Pravidelne sa zúčastňujú na domácich a medzinárodných vedeckých konferenciách, seminároch a sympóziách. Publikujú v domácich i zahraničných vedeckých časopisoch venujúcich sa reflexii médií a komunikácie a participujú na organizácii etablovaných vedeckých podujatí, a to predovšetkým medzinárodnej vedeckej konferencie Marketing and Media Identity a konferencie doktorandov a mladých vedeckých pracovníkov Quo Vadis. Viacerí členovia a členky aktívne pracujú v redakciách indexovaných vedeckých časopisov Communication Today, Acta Ludologica a EJMAP.
Členovia a členky katedry sa podieľajú na riešení aktuálnych otázok postavenia médií v súčasnej spoločnosti prostredníctvom slovenských a medzinárodných vedeckých grantov (KEGA, VEGA, APVV, projekty cezhraničnej spolupráce, granty FPPV a iné), resp. iných, na mediálnu prax orientovaných výchovno-vzdelávacích aktivít v kontakte s praxou (napr. seniori a mediálna gramotnosť). Katedra taktiež intenzívne spolupracuje s obdobne zameranými pracoviskami na slovenských a zahraničných vysokých školách, a to predovšetkým v rámci vedecko-výskumnej, pedagogickej, publikačnej a mobilitnej činnosti. Pedagógovia a pedagogičky katedry sú členmi/členkami významných slovenských a medzinárodných vedeckých a profesijných organizácií a združení, medzi ktoré okrem iných patria Slovenské filozofické združenie, Slovenská teatrologická spoločnosť, Slovenských syndikát novinárov, Worlds of Journalism Study, ECREA (European Communication Research and Education Association), Medzinárodná asociácia novinárov a iné. Členovia a členky katedry sú taktiež prizývaní/é do komisií regionálnych a medzinárodných súťaží tvorivých mediálnych výstupov.
Ťažiskové oblasti vedecko-výskumnej činnosti katedry:
- kritická reflexia médií,
- teória médií,
- história mediálnej komunikácie (novinárstva, filmu, iných druhov masových médií),
- masová a mediálna kultúra, mediálny priemysel,
- nové trendy v mediálnej produkcii a mediálnej zábave,
- filmový, televízny, hudobný a herný priemysel,
- kultúrny význam novinárstva vo vzťahu ku globalizovanej spoločnosti,
- žurnalistika v ére informačno-komunikačných technológií,
- žurnalistická žánrológia,
- filozofia médií,
- etické aspekty médií a spoločenská zodpovednosť mediálnych podnikov,
- systém a organizácia práce v médiách,
- príprava, produkcia a multiplatformová distribúcia mediálnych komunikátov.