pozadie-vzor-cele-čierne

Medzinárodné vzťahy

Špičkovú medzinárodnú úroveň v odbore mediálne a komunikačné štúdiá možno deklarovať nasledujúcimi oblasťami pôsobenia, v ktorých badať neustály proces zlepšovania sa:

  • Vydávanie štyroch vedeckých časopisov indexovaných v prestížnych medzinárodných citačných databázach – ako jediné vedecké pracovisko na Slovensku (v roku 2013 jeden časopis vo WoS, v roku 2020 štyri časopisy vo WoS, z toho jeden aj v Scopuse). Túto skutočnosť možno považovať za špičkovú medzinárodnú úroveň.
  • Organizovanie najväčšej medzinárodnej vedeckej konferencie v príslušnom odbore na Slovensku – od roku 2008, ako jediná fakulta v odbore. Niekdajšie vedecké konferencie Megatrends and Media a Marketing Identity sú aktuálne zlúčené do nového, spoločného formátu – Marketing & Media Identity. Výstupy (konferenčné zborníky v anglickom jazyku) sú každoročne indexované v databáze WoS – špičková medzinárodná úroveň.
  • Členstvá v medzinárodných organizáciách – významná medzinárodná úroveň.
  • Členstvá v medzinárodných konzorciách pri prípravách medzinárodných projektov (v roku 2013 bez členstva, 2020 – 7). Aktuálne riešený medzinárodný projekt H2020 Mediadelcom, účasť na riešení medzinárodného projektu CEDMO – Central European Digital Media Observatory – špičková medzinárodná úroveň.
  • Spolupráca v oblasti mobilít – v roku 2013 30 škôl, od roku 2020 65 škôl – významná medzinárodná úroveň.
  • Ostatné hodnotenie úrovne vedecko-výskumnej a umeleckej činnosti v rámci komplexnej akreditácie – (A-) – najlepšie hodnotenie na Slovensku vo vtedajšom odbore 3.2.3 masmediálne štúdiá, dnes 7205 mediálne a komunikačné štúdiá – špičková medzinárodná úroveň.
  • Skóre 3,52 v hodnotení VER 2022 – najlepšie hodnotené pracovisko na Slovensku v oblasti hodnotenia „Masmediálne a komunikačné vedy“. Štyri predložené výstupy hodnotené na úrovni špičkovej medzinárodnej kvality – špičková medzinárodná úroveň.

Špičkovú medzinárodnú úroveň realizácie študijného odboru mediálne a komunikačné štúdiá potvrdzuje aj skutočnosť, že Fakulta masmediálnej komunikácie vydáva až 4 vedecké periodiká, ktoré sú zaradené do databázy Web of Science. FMK je tak jediná fakulta na Slovensku, ktorá vydáva až 4 vedecké časopisy zaradené do prestížneho medzinárodného citačného indexu. Ostatné vysokoškolské pracoviská na Slovensku, kde sa realizuje študijný odbor mediálne a komunikačné štúdiá, nevydávajú ani jeden vedecký časopis porovnateľnej (špičkovej medzinárodnej) kvalitatívnej úrovne. Fakulta masmediálnej komunikácie vydáva dvakrát ročne vedecké periodiká Communication Today (aktuálne Q2 vo WoS, indexovaný aj v databáze Scopus), European Journal of Media, Art and Photography (aktuálne Q1 vo WoS), Media Literacy and Academic Research (aktuálne Q3 vo WoS) a Lege Artis (aktuálne Q1 vo WoS). Na fakulte takisto vychádza ambiciózne vedecké periodikum Acta Ludologica, ktoré sa aktuálne uchádza o indexáciu vo Web of Science a vzhľadom na svoje tematické zameranie – oblasť digitálnych hier – predstavuje v domácom akademickom prostredí absolútne výnimočný projekt.

 

Najdlhšie vychádzajúci vedecký časopis na fakulte, Communication Today (CT), je zaradený do databáz Web of Science a Scopus a v danej oblasti vedy a výskumu predstavuje najúspešnejšie vedecké periodikum v strednej a východnej Európe. Vo WoS momentálne dosahuje h-index 13. V oboch databázach má výborné rankingové umiestnenie v rámci kompetitívnej a kvantitatívne nasýtenej kategórie „Communication“. Zvýšenie citovanosti CT doma a v zahraničí sa zintenzívnilo najmä v ostatných rokoch, preto môžeme predpokladať, že medziročné pribúdanie ohlasov na publikované štúdie bude ďalej gradovať. Ohlasy sú situované aj v zahraničných indexovaných a impaktovaných časopisoch, napríklad v prestížnych vedeckých periodikách Journal of Communication, Journalism Studies, Communication Teacher, International Communication Gazette a i. V Českej republike dlhodobo vychádza podobne tematizovaný vedecký časopis Mediální studia, ktorý však nie je indexovaný ani vo WoS, ani v Scopuse. V Poľsku v tejto sfére záujmu dominuje vedecký časopis Central European Journal of Communication, ktorý je síce indexovaný vo WoS a Scopuse, ale v porovnaní s Communication Today dosahuje len h-index 4. Najvýznamnejším konkurenčným periodikom CT je chorvátsky vedecký časopis Medijske studije, ktorý je indexovaný vo WoS a Scopuse s h-indexom 6.