Article Header Image

Knižnica ako miesto pre dialóg môže prispieť k depolarizácii spoločnosti

Medzinárodný seminár CASLIN priniesol konštruktívnu diskusiu na kontroverzné témy.

Vo štvrtok 7. novembra 2024 sa v Kreatívnom centre Skladová Fakulty masmediálnej komunikácie UCM v Trnave uskutočnilo netradičné stretnutie. Študentky a študenti mali možnosť zúčastniť sa na akcii v rámci medzinárodného seminára CASLIN, ktorý každoročne organizujú najväčšie slovenské a české knižnice. Kľúčovou témou tohto ročníka bol potenciál knižníc ako miest pre dialóg na kontroverzné a polarizačné témy.

V rámci päťdňového podujatia knihovníčky a knihovníci pripravili pre študentstvo FMK UCM sériu interaktívnych workshopov, počas ktorých sa zamerali na rozvoj ich kritického myslenia, argumentačných schopností a mediálnej gramotnosti. Do podujatia sa zapojili aj pedagogičky a pedagógovia FMK vo forme odborných konzultácií a supervízie jednotlivých workshopov.

Seminár zahŕňal štyri pracovné skupiny, ktorých úlohou bolo navrhnúť a otestovať formáty na konštruktívnu diskusiu k polarizujúcim témam. Patrili medzi ne napríklad otázky ako:

  • Majú alebo nemajú vyštudovaní lekári, ktorí odídu zo Slovenska, vrátiť školné?
  • Majú alebo nemajú sa umelecké artefakty odvezené do Európy z bývalých kolónií vrátiť do krajiny svojho pôvodu?
  • Má alebo nemá slovenská vláda regulovať počty medveďa hnedého?
  • Majú alebo nemajú rodičia právo zarábať na svojich deťoch v digitálnom prostredí?

 

Diskusie prebehli za aktívnej účasti študentiek a študentov, ktorí si mohli vyskúšať rôzne metódy a techniky moderovania náročných tém. Podujatie nemalo za cieľ dospieť k ich riešeniam, ale slúžilo ako spôsob overenia si pripravených formátov na podporu dialógu.

 

Najväčšie výzvy polarizovanej spoločnosti

Takáto spolupráca je pre obe strany veľmi významná a prospešná. Pre mňa osobne je to mimoriadne inšpiratívna skúsenosť. Som veľmi rada, že sme do tvorby zapojili aj cieľovú skupinu mladých ľudí. Prinášanie polarizujúcich tém je pre nich veľkou výzvou, a preto ma teší, že pri ich motivácii nám pomáhajú aj naši doktorandi – predstavitelia mladej generácie,“ opísala svoje dojmy profesorka Lucia Spálová.

Podľa profesora Norberta Vrabca je rozvoj kritického myslenia a mediálnej gramotnosti jednou z najdôležitejších výziev súčasnej polarizovanej spoločnosti. Tá totiž prináša neustále výzvy a dynamické zmeny, ktorým musia mladí ľudia čeliť a naučiť sa s nimi vyrovnávať.

Workshopy v rámci podujatia CASLIN sú preto veľmi dôležitou súčasťou nášho projektu s názvom Stratégie na posilnenie kritického myslenia a digitálnej gramotnosti v kontexte digitálnej transformácie vzdelávania, ktorý bol podporený z Plánu obnovy a odolnosti SR,“ dodal profesor Vrabec. Na workshopy pre študentstvo následne majú nadviazať rôzne typy výskumných a vzdelávacích aktivít, ktoré budú zamerané na cieľovú skupinu učiteľov zo základných a stredných škôl.

 

Cesta k vzájomnému porozumeniu

Podľa predsedu Združenia knižníc Českej republiky Tomáša Řeháka je tohtoročný CASLIN o tom, ako môžu knižnice pomôcť zasypávať zákopy v spoločnosti alebo aspoň stavať cez nich mosty. Cieľom je hľadať spôsob, ako dosiahnuť, aby sa ľudia s diametrálne odlišnými názormi dokázali spolu rozprávať a nachádzať vzájomné porozumenie. Lukáš Zorád – zástupca neziskovej organizácie PDCS, ktorá sa venuje aj konfliktom – uviedol, že už pred 10 rokmi upozorňovali na predpokladaný nárast polarizácie spoločnosti. „Musíme sa vzájomne učiť, ako s touto spoločenskou situáciou naložiť – ako ju zjednodušovať a budovať mosty,“ opísal úlohu organizácie PDCS Zorád.

Na CASLIN-e sme mali vzdelávací blok venovaný polarizácii a depolarizácii. Sme veľmi radi, že knižnice v Českej republike a na Slovensku sa tejto úlohy chopili, pretože si myslím, že v tejto oblasti zohrávajú veľmi dôležitú a nenahraditeľnú úlohu,“ dodal napokon.

 

Financované EÚ NextGenerationEU prostredníctvom Plánu obnovy a odolnosti SR v rámci projektu č. 09103-03-V04-00370 s názvom "Strategies to Foster Critical Thinking, and Digital Literacy in the Context of Digital Transformation of Education".

 

Zdroj fotografií: FMK/Matej Majerský


O autorovi:

Mária Dolniaková
Mária Dolniaková
Mgr.

FMK UCM



Mohlo by vás tiež zaujímať: