Projektová manažérka Berlinale Talents exkluzívne pre FMK: Technológia sa mení, no ľudské remeslo rozprávania príbehov pretrvá
Berlinale Talents je jednou z najprestížnejších platforiem pre rozvoj filmových tvorcov na svete. Jeho projektová manažérka Nikola Joetze vysvetľuje, ako sa mení kinematografia, akú úlohu dnes zohrávajú filmové festivaly a prečo aj v ére umelej inteligencie zostáva film predovšetkým ľudským umením.
Program je každoročne súčasťou Medzinárodného filmového festivalu Berlinale, kde prepája stovky začínajúcich filmárov s odborníkmi, producentmi či svetovými osobnosťami kinematografie. Aj vďaka iniciatíve doktora Rastislava Zábojníka, ktorý rozhovor sprostredkoval, sa nám podarilo priblížiť zákulisie tohto programu očami jeho projektovej manažérky. Zábojník fakultu na Berlinale reprezentoval uplynulý rok a aktuálne pripravuje akreditácie pre nadchádzajúci ročník.
Fakulta masmediálnej komunikácie má k filmu dlhodobo blízko – od predmetov ako dejiny filmu, kultové audiovizuálne diela, dramaturgia a réžia až po študentský filmový festival Frejm, ktorý každoročne prezentuje audiovizuálnu tvorbu študentov. Aj preto je diskusia o trendoch vo svetovej kinematografii a rozvoji talentov pre našich študentov a študentky mimoriadne inšpiratívna.
Za posledné desaťročie prešlo správanie divákov zásadnou transformáciou – od vzostupu streamovacích platforiem a algoritmického výberu obsahu až po vznik hybridných distribučných modelov. Aké nové očakávania má dnešné publikum od filmových tvorcov?
Hoci návštevnosť kín v posledných rokoch klesla, počet nadšených milovníkov filmu – najmä tých, ktorých priťahujú nezávislé a artové filmy – v skutočnosti vzrástol. Táto zmena v návykoch divákov naznačuje, že hoci tradičný zážitok z pozerania filmov na veľkom plátne už pre mnohých nie je samozrejmosťou, hodnota kina sa tým nezmenšila. Naopak, rastie význam filmových festivalov a kurátorských premietaní, ktoré sa stali priestorom pre objavovanie, dialóg a spoločné zdieľanie filmového zážitku.
Meniaca sa krajina spotreby filmov nie je pochmúrna, ale transformovaná. Diváci sú síce menej početní alebo rozptýlenejší, no často sú angažovanejší a zámernejší vo svojich voľbách. Dobrý film – najmä ten, ktorý vychádza z autenticity a emocionálnej pravdy – bude vždy rezonovať naprieč kultúrami. Dobré príbehy si vždy nájdu cestu k publiku.
Aké kroky sú podľa vás kľúčové, aby menšie filmové priemysly, napríklad Slovensko či Česká republika, získali viditeľnosť na medzinárodnej scéne?
Digitálny vek výrazne zmenil globálnu filmovú scénu a umožnil menším distribučným trhom osloviť širšie medzinárodné publikum s nebývalou ľahkosťou. Platformy ako Netflix si uvedomili obrovskú hodnotu lokálneho rozprávania príbehov a dokázali, že autentický, kultúrne špecifický obsah môže rezonovať ďaleko za hranicami svojej krajiny pôvodu.
V tejto novej realite sa „lokálne“ môže skutočne stať „globálnym“. Dôkazom je rastúce uznanie filmov z menších trhov na významných festivaloch či medzinárodných oceneniach. Výrazným príkladom je film FLOW (slovenský distribučný názov Mačacia odysea – pozn. red.), ktorý ukazuje, že silný príbeh – bez ohľadu na rozpočet alebo pôvod – si dokáže získať celosvetové publikum.
V dôsledku toho sa medzinárodné koprodukcie stávajú čoraz dôležitejšími – nielen z hľadiska financovania, ale aj kreatívnej spolupráce a prístupu k rôznorodým trhom. Filmové trhy, ako je European Film Market (EFM), zohrávajú kľúčovú úlohu pri uľahčovaní týchto prepojení a ponúkajú platformu pre filmárov, producentov a distribútorov, kde môžu nadväzovať kontakty, prezentovať projekty a vytvárať strategické aliancie.
Z tohto dôvodu sa medzinárodné koprodukcie stávajú čoraz dôležitejšie – nielen pre financovanie, ale aj pre kreatívnu spoluprácu a prístup k rôznorodým trhom. Filmové trhy, ako je European Film Market (EFM), zohrávajú kľúčovú úlohu pri prepájaní filmárov, producentov a distribútorov. Bariéry medzi národnými kinematografiami sa postupne rozpúšťajú a vytvárajú priestor pre prepojenejší a rozmanitejší filmový svet.

Nikola Joetze (druhá zľava) s ďalšími organizátormi a škótskou herečkou Tildou Swintonovou na uplynulom ročníku. Zdroj: Berlinale Talents/Jack Hare
Integrácia umelej inteligencie do scenáristiky, vizuálnych efektov a postprodukcie mení kreatívny proces aj etiku autorstva. Ako môžu filmári nájsť rovnováhu medzi inováciou a umeleckou integritou?
Každý nástroj je len taký silný ako človek, ktorý s ním pracuje – a to platí najmä v prípade umelej inteligencie. Na jednej strane sa AI už hlboko zakorenila v našom každodennom živote – od bežných činností, ako je navigácia s Google Maps, až po zložité lekárske operácie. Jej transformačný vplyv je nepopierateľný.
Ako sa AI naďalej vyvíja, jej prítomnosť v kreatívnych odvetviach bude rásť. Možno sa dočkáme aj ocenení pre scenáre generované umelou inteligenciou či filmy vytvorené výlučne s jej pomocou. No hoci sa technológia mení, srdce filmu – ľudské remeslo rozprávania príbehov – pretrvá.
Kino je vo svojej podstate emocionálnou a kolaboratívnou umeleckou formou. Intuícia režiséra, skúsenosti scenáristu, herecké nuansy – to sú prvky, ktoré žiadny algoritmus nedokáže nahradiť. Umelá inteligencia môže byť mocným nástrojom, ale veľké kino bude vždy definovať ľudská predstavivosť, empatia a vízia.
Filmové festivaly, ako je Berlinale, čoraz viac podporujú diela, ktoré sa zaoberajú sociálnou nespravodlivosťou, politickou represiou a environmentálnymi krízami. Ako môže podľa vás kinematografia fungovať ako aktívny činiteľ sociálnej zmeny?
Kino vždy zohrávalo dôležitú úlohu pri skúmaní a reflexii otázok minulosti, prítomnosti a budúcnosti – a nepochybne v tom bude pokračovať aj naďalej. Niektoré filmy sa týmto témam venujú priamo, prostredníctvom explicitných naratívov a komentárov, zatiaľ čo iné k nim pristupujú subtílnejšie – prostredníctvom náznakov, metafor alebo dokonca úmyselných vynechaní. To, čo zostáva nevypovedané, môže hovoriť rovnako silno ako to, čo je zobrazené.
Konečné rozhodnutie o tom, ako chcú osloviť svoje publikum – či už prostredníctvom provokácie, reflexie alebo emocionálnej rezonancie –, je na filmároch. Toto kreatívne rozhodnutie formuje tón, posolstvo a spôsob rozprávania príbehu. Po dokončení filmu však úloha jeho uvedenia do sveta pripadá distribútorom. Ich úloha nie je len logistická, ale aj strategická: musia identifikovať najvhodnejšie platformy, publikum a načasovanie, aby sa zabezpečilo, že film bude videný, počutý a ocenený v správnom kontexte.
Filmári a distribútori tvoria kľúčové partnerstvo, ktoré umožňuje, aby kinematografia zostala silným médiom pre kultúrny dialóg, historickú pamäť a predstavivosť o budúcnosti.
Berlinale Talents sa od svojho vzniku v roku 2003 výrazne zmenil. Ako sa vyvinula jeho vízia a komu je dnes určený?
Na začiatku bol Berlinale Talents Campus určený predovšetkým pre študentov filmových škôl – tvorcov, ktorí len objavovali svet filmu. Dnes je zameraný na filmárov, ktorí už urobili svoje prvé profesionálne kroky – natočili aspoň dva krátke filmy alebo jeden celovečerný a nadväzujú dialóg s publikom.
S meniacimi sa potrebami účastníkov sa mení aj samotný program. Berlinale Talents teraz ponúka šesť dní intenzívnych workshopov, laboratórií a prednášok, ktoré rozvíjajú nielen remeselné zručnosti, ale aj širšie chápanie filmovej kultúry a spolupráce. Účastníci sa stretávajú, aby zdieľali skúsenosti, rozvíjali tvorivé partnerstvá a získali prístup k profesionálnemu svetu prostredníctvom Berlinale, European Film Market, Co-Production Market či World Cinema Fund. Berlinale Talents nie je len udalosťou, ale zážitkom, ktorý mení perspektívu filmárov a pozýva ich prispieť k budúcnosti kinematografie.
Čo z minulých ročníkov vám osobne najviac utkvelo v pamäti?
Jedným z najpamätnejších momentov minulého roka bola intímna diskusia s Tildou Swintonovou, držiteľkou čestného Zlatého medveďa Berlinale, ktorá všetkých 200 účastníkov zapojila do hlboko osobného a inšpirujúceho dialógu.
Režisér Michel Franco ponúkol cenné postrehy o svojom prístupe k rozprávaniu príbehov a réžii, zatiaľ čo zvuková dizajnérka Rana Eid viedla jedinečný workshop „Music Bowl“, ktorý skúmal emocionálny a naratívny potenciál zvuku vo filme.
Tieto zaujímavosti sú len malým náhľadom do hĺbky a rozmanitosti nášho programu. Berlinale Talents je viac než len udalosť – je to zážitok. Zážitok, ktorý pozýva filmárov nielen počúvať a učiť sa, ale aj aktívne sa zapájať, klásť otázky a prispievať k budúcnosti kinematografie.
Berlinale Talents je často vnímané ako viac než len vzdelávacia iniciatíva. Slúži ako globálna spojka medzi filmovými tvorcami, inštitúciami a priemyslom. Čo považujete za jeho jedinečnú hodnotu v porovnaní s inými programami rozvoja talentov? Ako by tento model mohol inšpirovať filmové školy a národné inštitúcie k budovaniu viac kolaboratívnych, globálne angažovaných a prakticky orientovaných prístupov k filmovému vzdelávaniu?
Berlinale Talents vyniká ako skutočne jedinečná iniciatíva, ktorá ponúka bezkonkurenčné prepojenie so širším ekosystémom Berlinale vrátane spomínaného Európskeho filmového trhu, Berlinale Co-Production Market a World Cinema Fund.
Počas šiestich dynamických dní sa účastníci – známi ako „Talents“ – ponoria do mnohostrannej skúsenosti, ktorá spája umelecké bádanie a angažovanosť v priemysle. Majú možnosť zúčastniť sa na intenzívnom vzdelávacom programe, navštíviť starostlivo pripravené prednášky s poprednými osobnosťami svetového filmu a priamo komunikovať s kľúčovými hráčmi filmového priemyslu prostredníctvom série inšpirujúcich a často neformálnych networkingových podujatí.
Je to vzrušujúci a niekedy aj ohromujúci týždeň, ktorý však našim „Talents“ zanecháva trvalé kontakty, nové pohľady a oveľa hlbšie pochopenie medzinárodnej filmovej scény.
Berlinale Talents sa rozšíril ďaleko za hranice Berlína prostredníctvom projektov ako Talents Sarajevo či Talents Guadalajara. Aký význam má tento globálny rozmer a kde vidíte najväčší potenciál rastu, najmä v strednej a východnej Európe?
Sme hrdí na to, že sme súčasťou rastúcej globálnej siete siedmich medzinárodných centier Talents: Talents Buenos Aires, Talents Beirut, Talents Durban, Talents Guadalajara, Talents Sarajevo, Talents Rio a Talents Tokyo. Každé z nich je zakorenené v miestnej kultúre, no zároveň prepojené s medzinárodnou filmovou komunitou. Tieto regionálne iniciatívy pomáhajú podporovať hlasy, ktoré sú na globálnej scéne často nedostatočne zastúpené.
Táto sieť nám umožňuje zapojiť sa do neustáleho procesu vzájomného učenia sa a výmeny. Aktívne čerpáme z bohatstva skúseností, nápadov a inovácií, ktoré vznikajú v každom centre, a prinášame ich späť do medzinárodnej rodiny Berlinale Talents. Tým posilňujeme globálny dialóg a zabezpečujeme, že Berlinale Talents je ovplyvnené nielen európskymi alebo západnými perspektívami, ale aj rozmanitosťou filmových jazykov, postupov a realít z celého sveta.
V jadre tejto spolupráce stojí viera v silu kreatívnej výmeny – zdieľanie skúseností, mentoring naprieč geografickými hranicami a vytváranie trvalých profesionálnych sietí. V dnešnom svete poznačenom neustálymi zmenami – politickými posunmi, technologickými prevratmi, sociálnymi nepokojmi – nie je spolupráca len hodnotou, ale nutnosťou. Prostredníctvom cezhraničnej spolupráce poskytujeme začínajúcim talentom širšie chápanie globálneho filmu a posilňujeme ich, aby sa stali rozprávačmi príbehov a tvorcami zmien.
Sila Berlinale Talents spočíva v tomto kolektívnom duchu – zakorenenom lokálne, prepojenom globálne a odhodlanom budovať inkluzívnejší a progresívnejší filmový priemysel.
Zdroj titulnej foto: archív N. J./Peter Himsel