
Regulácia AI, ústup artu a srdce v príbehu: Doktor Zábojník prináša postrehy z portugalského filmového festivalu
Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave je partnerskou vzdelávacou inštitúciou festivalu FEST – New Directors | New Films. Aj preto sme nechýbali na 21. ročníku, ktorý sa odohral koncom júna v prímorskom Espinhu a už tradične spojil nové talenty s elitou filmového sveta.
FEST od roku 2004 vytvára prestížnu európsku platformu pre prezentáciu začínajúcich režisérov a producentov na medzinárodnom filmovom trhu. Podujatie ponúka počas ôsmich dní komplexný program pre mladé talenty, filmových profesionálov, pedagógov a filmových nadšencov z celého sveta.
Prečo je FEST výnimočný
Okrem hlavných súťažných kategórií zameraných na celovečerné hrané a dokumentárne filmy, krátke filmy, portugalské krátke filmy, filmy z filmových škôl a programu pre deti a mládež festival ponúka aj nesúťažné sekcie: Echoes, Be Kind Rewind alebo Special Screenings reagujú na aktuálne spoločenské témy a technologické výzvy.
Výnimočné miesto na festivale patrí programu Training Ground, ktorý vďaka interaktívnym prednáškam, workshopom a diskusiám prepája novú generáciu filmových tvorcov s etablovanými profesionálmi od držiteľov Oscarov až po úspešných nezávislých tvorcov a distribútorov.
Hviezdni hostia 2025
Medzi spíkrami boli napríklad:
- Philippe Rousselet – držiteľ Oscara za kameru,
- Brillante Mendoza – laureát ceny za réžiu v Cannes,
- John Cameron – oscarová nominácia za hudbu,
- Daniela Cölle – Pluto Film Distribution,
- Edgar Morais – oceňovaný herec a režisér.
V ich vystúpeniach dominovali otázky o tom, ako zabezpečiť autenticitu príbehov v ére generatívnej umelej inteligencie, kde sa končí ľudská kreativita a začína algoritmické vzorce či ako by mala vyzerať regulácia AI-generovaného obsahu v audiovizuálnej produkcii.
FMK na FEST-e
Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave ako partnerská vzdelávacia inštitúcia mala v tomto ročníku svoje zastúpenie. Doktor Rastislav Zábojník sa aktívne zúčastnil na odborných diskusiách o budúcnosti kinematografie, AI v audiovizuálnej tvorbe a prepájaní vzdelávania s praxou.
Dialógy s Danielou Cölle (Pluto Film) či John-Carlosom Evansom (Institute of Creative Arts and Technology) podľa neho zdôraznili potrebu systematickej spolupráce medzi vysokými školami a filmovým priemyslom.
7 kľúčových postrehov z festivalu
Zo všetkých podnetov na FEST-e vybral náš pedagóg sedem kľúčových zistení; tie podľa neho najviac zaznievali v debatách o budúcnosti filmu a technológií. Sú to tieto:
- Kreatívny dohľad nad AI je nevyhnutný. Bez neho hrozí strata autenticity a emócie – jadra filmového rozprávania.
- AI šetrí náklady hlavne pri krátkych a nezávislých projektoch. Pri veľkých produkciách stále dominuje ľudská invencia.
- Regulácia AI a autorské práva meškajú. Chýbajúci právny rámec komplikuje prácu tvorcom, producentom i školám.
- Publikum treba riešiť od začiatku. Realistické očakávania a adaptabilita sú nutné počas celého vývoja a distribúcie.
- Sales agent = partner, nielen sprostredkovateľ. Vstupuje do projektu už vo vývoji, radí s marketingom, pitchingom aj festivalovou stratégiou.
- Dôvera a jasné očakávania so sales agentúrou sú kľúčové. Producent musí vedieť, čo agent dokáže – a čo nie.
- Priestor pre art a experiment sa zužuje. Mení sa dopyt distribútorov aj divákov.
FEST 2025 priniesol množstvo podnetných výstupov, no najdôležitejšie posolstvo možno podľa Zábojníka zhrnúť do jednej vety: „Budúcnosť filmu je neoddeliteľne spojená s technológiou, ale jej srdcom zostáva ľudský príbeh. Ak budeme technológie využívať zodpovedne a kreatívne, môžu obohatiť našu schopnosť rozprávať výnimočné príbehy. A práve o tom bol FEST 2025, o hľadaní rovnováhy medzi inováciou a emóciou.“
Zdroj fotografií: FEST, archív R. Z.