Article Header Image

Regulácia AI, ústup artu a srdce v príbehu: Doktor Zábojník prináša postrehy z portugalského filmového festivalu

Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave je partnerskou vzdelávacou inštitúciou festivalu FEST – New Directors | New Films. Aj preto sme nechýbali na 21. ročníku, ktorý sa odohral koncom júna v prímorskom Espinhu a už tradične spojil nové talenty s elitou filmového sveta.

FEST od roku 2004 vytvára prestížnu európsku platformu pre prezentáciu začínajúcich režisérov a producentov na medzinárodnom filmovom trhu. Podujatie ponúka počas ôsmich dní komplexný program pre mladé talenty, filmových profesionálov, pedagógov a filmových nadšencov z celého sveta.

 

Prečo je FEST výnimočný

Okrem hlavných súťažných kategórií zameraných na celovečerné hrané a dokumentárne filmy, krátke filmy, portugalské krátke filmy, filmy z filmových škôl a programu pre deti a mládež festival ponúka aj nesúťažné sekcie: Echoes, Be Kind Rewind alebo Special Screenings reagujú na aktuálne spoločenské témy a technologické výzvy.

Výnimočné miesto na festivale patrí programu Training Ground, ktorý vďaka interaktívnym prednáškam, workshopom a diskusiám prepája novú generáciu filmových tvorcov s etablovanými profesionálmi od držiteľov Oscarov až po úspešných nezávislých tvorcov a distribútorov.

 

Hviezdni hostia 2025

Medzi spíkrami boli napríklad:

  • Philippe Rousselet – držiteľ Oscara za kameru,
  • Brillante Mendoza – laureát ceny za réžiu v Cannes,
  • John Cameron – oscarová nominácia za hudbu,
  • Daniela Cölle – Pluto Film Distribution,
  • Edgar Morais – oceňovaný herec a režisér.

V ich vystúpeniach dominovali otázky o tom, ako zabezpečiť autenticitu príbehov v ére generatívnej umelej inteligencie, kde sa končí ľudská kreativita a začína algoritmické vzorce či ako by mala vyzerať regulácia AI-generovaného obsahu v audiovizuálnej produkcii.

 

FMK na FEST-e

Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave ako partnerská vzdelávacia inštitúcia mala v tomto ročníku svoje zastúpenie. Doktor Rastislav Zábojník sa aktívne zúčastnil na odborných diskusiách o budúcnosti kinematografie, AI v audiovizuálnej tvorbe a prepájaní vzdelávania s praxou.

Dialógy s Danielou Cölle (Pluto Film) či John-Carlosom Evansom (Institute of Creative Arts and Technology) podľa neho zdôraznili potrebu systematickej spolupráce medzi vysokými školami a filmovým priemyslom.

 

7 kľúčových postrehov z festivalu

Zo všetkých podnetov na FEST-e vybral náš pedagóg sedem kľúčových zistení; tie podľa neho najviac zaznievali v debatách o budúcnosti filmu a technológií. Sú to tieto:

  • Kreatívny dohľad nad AI je nevyhnutný. Bez neho hrozí strata autenticity a emócie – jadra filmového rozprávania.
  • AI šetrí náklady hlavne pri krátkych a nezávislých projektoch. Pri veľkých produkciách stále dominuje ľudská invencia.
  • Regulácia AI a autorské práva meškajú. Chýbajúci právny rámec komplikuje prácu tvorcom, producentom i školám.
  • Publikum treba riešiť od začiatku. Realistické očakávania a adaptabilita sú nutné počas celého vývoja a distribúcie.
  • Sales agent = partner, nielen sprostredkovateľ. Vstupuje do projektu už vo vývoji, radí s marketingom, pitchingom aj festivalovou stratégiou.
  • Dôvera a jasné očakávania so sales agentúrou sú kľúčové. Producent musí vedieť, čo agent dokáže – a čo nie.
  • Priestor pre art a experiment sa zužuje. Mení sa dopyt distribútorov aj divákov.

      

 

FEST 2025 priniesol množstvo podnetných výstupov, no najdôležitejšie posolstvo možno podľa Zábojníka zhrnúť do jednej vety: „Budúcnosť filmu je neoddeliteľne spojená s technológiou, ale jej srdcom zostáva ľudský príbeh. Ak budeme technológie využívať zodpovedne a kreatívne, môžu obohatiť našu schopnosť rozprávať výnimočné príbehy. A práve o tom bol FEST 2025, o hľadaní rovnováhy medzi inováciou a emóciou.“

 

Zdroj fotografií: FEST, archív R. Z.


O autorovi:

Mgr. Eva Kramara Jonisová, PhD.
Mgr. Eva Kramara Jonisová, PhD.

Je odbornou asistentkou na Katedre masmediálnej komunikácie FMK UCM v Trnave, kde vyučuje predmety spojené so žurnalistickou praxou. Podieľa sa tiež na tréningu začínajúcich redaktorov univerzitného časopisu atteliér. Písala a fotila pre viaceré médiá.



Mohlo by vás tiež zaujímať: