Article Header Image

Bez kritického myslenia nevieme hovoriť o tom, že máme nejakú úroveň mediálnej gramotnosti, vraví doktorka Prostináková Hossová

Bola jednou z diskutujúcich na šiestej Večernej univerzite, poslednej v tomto akademickom roku. Podujatie organizuje Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave a cieľom tohto diskusného formátu je predstaviť spoločensky dôležité témy očami odborníkov z univerzity a zaujímavých externých hostí.

Šiesty diskusný večer sa venoval kritickému mysleniu a uskutočnil sa v utorok 15. apríla už tradične v kultúrnom centre Malý Berlín. Hosťami a hostkami boli šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová, popularizátor vedy Samuel „Vedátor“ Kováčik, riaditeľ Slovenskej debatnej asociácie Ondrej Schütz a za akademické prostredie naša pedagogička a odborníčka na mediálnu výchovu Monika Prostináková Hossová.

Pripomeňme si podnetné myšlienky, ktoré počas dvojhodinovej diskusie zazneli práve z jej úst.

 

Prijímané informácie treba prehnať cez filter

Keď sa s kolegami alebo študentmi rozprávame o kritickom myslení, vždy zdôrazňujeme tri veci. Informácie, ktoré prijímame – či už z médií, alebo v rámci všeobecnej medziľudskej komunikácie –, vždy treba prehnať cez taký filter: či je daná informácia pravdivá; či je relevantná a dôveryhodná, respektíve či je dôveryhodný zdroj informácie; a či existuje aj iný pohľad na danú informáciu alebo situáciu,“ hovorí na úvod doktorka Prostináková Hossová.

Dôležité je vedieť informácie nielen vyhľadávať, ale aj ich spracovať a narábať s nimi tak, aby boli založené na faktoch, argumentoch a dôveryhodných zdrojoch.

 

Stotožniť si mediálnu gramotnosť s kritickým myslením je lepší variant

Naša pedagogička sa venuje rozvoju mediálnej a digitálnej gramotnosti. Ako sa ich výučba prepája s kritickým myslením? Pretože jedno bez druhého nefunguje a nemá zmysel. Na otázku moderátora odpovedala komplexne: „Mediálna gramotnosť a kritické myslenie sú akoby synonymické pojmy, respektíve v zahraničnej odbornej literatúre sa často zamieňajú. Súvisia spolu a sú na seba naviazané – hlavne mediálna gramotnosť a kritické myslenie, ale aj mediálna výchova ako proces vzdelávania alebo výchova s nejakým cieľom.“

Ďalej rozvádza aj mediálnu výchovu: „Jej cieľom je zvyšovať mediálnu gramotnosť. Mnohí ľudia však nerozumejú tomu, čo to je; buď si to stotožnia s kritickým myslením, čo je lepší variant, alebo tomu na druhej strane rozumejú tak, že je to niečo, čo súvisí iba s technickými zručnosťami – trebárs ako dokážem narábať s médiami, tvoriť obsah a podobne.“

Vraví však, že to tak celkom nie je. Približuje, že mediálna gramotnosť má tri zložky:

  1. poznatky – vedomosť o médiách, legislatíve, histórii, druhoch médií;
  2. schopnosti – práca s informáciami, vyhľadávanie, vyhodnocovanie ich dôveryhodnosti;
  3. zručnosti – technické ovládanie médií a platforiem, cez ktoré k nim pristupujeme.

Čiže je to neoddeliteľné, veľmi úzko to spolu súvisí a bez kritického myslenia nevieme hovoriť o tom, že máme nejakú úroveň mediálnej gramotnosti,“ uzatvára.

 

Sociálne siete ako zdroj informácií

Samuel Kováčik počas diskusie upozornil, že sociálne siete spravili mladých závislými od rýchleho dopamínu – nemajú schopnosť si k niečomu sadnúť a dlhšie na tom pracovať, rýchlo sa začnú nudiť a ruka v ruke s tým ide aj to, že stratili schopnosť pracovať s komplexnejšími informáciami. „Pozornosť sa rozbila na 15-sekundové úseky. Už sa mi stalo, že mi niekto pod 4-odsekový popis pod fotkou napísal, že je to zaujímavé, ale prečo je to také dlhé,“ spomína Vedátor.

Nadväzujúc na neho aj šéfredaktorku SME, ktorá debatu obohatila o novinársky pohľad, Monika Prostináková Hossová hovorí: „Učím aj predmety venujúce sa žurnalistike a veľká väčšina študentov naozaj nečíta médiá, nesleduje spravodajstvo, nedohľadáva si informácie. Ich odpoveď je, že je toho veľmi veľa a sú zahrabaní v informačnej presýtenosti. Potom sa dostaneme k tomu, že informácie čerpajú zo sociálnych sietí.

Na hodinu som kedysi prichádzala a priori s predpokladom, že vedia, ktoré médiá sú seriózne a ktoré, naopak, neprinášajú kvalitnú žurnalistiku,“ pokračuje naša kolegyňa, „že tie seriózne čítajú, majú ich predplatené a podobne. Nie je to tak. Používajú sociálne siete alebo weby, ktoré sú jednoduchšie, jazykovo viac prispôsobené mladému publiku, sú bulvarizované a veľmi rýchlo sa na základe toho vedia zorientovať.“

 

Uvedomme si, že v škole vzdelávame dospelých budúcnosti

Čo teda môžeme ako spoločnosť urobiť? Nemala by byť mediálna výchova omnoho hlbšie zakorenená v našom vzdelávacom systéme?

Mediálna výchova je síce povinná, no reálne ju rozvíja len málo škôl,“ upozorňuje odborníčka. Väčšinou ide len o okrajovú tému začlenenú do iných predmetov alebo jednorazové aktivity. Školy často deklarujú jej prítomnosť, no kvalifikácia učiteľov je veľmi rôzna a chýbajú aktuálne dáta. „Kto má záujem o mediálne gramotných občanov? Zdá sa, že momentálne to nie je prioritou žiadnej vládnucej vrstvy,“ hovorí. A kým sa to nezmení, problém zostane systémový.

Apeluje aj na rodičov a verejnosť, aby tlačili na zmeny vo vzdelávaní. „Nepotrebujeme, aby deti, dospelí budúcnosti, všetko vedeli naspamäť. Potrebujeme, aby vedeli informácie spracovať, overiť a rozumieť im. To ich pripraví na reálny život.“ Ako pozitívny príklad uvádza škandinávske krajiny. „Mediálna výchova tam funguje vďaka systematickému, prepojenému vzdelávaciemu systému. A presne to nám chýba.“

Záznam z diskusie si môžete pozrieť nižšie alebo  na tomto odkaze.

 

Zdroj fotografií: Roman Miča


O autorovi:

Mgr. Eva Kramara Jonisová, PhD.
Mgr. Eva Kramara Jonisová, PhD.

Je odbornou asistentkou na Katedre masmediálnej komunikácie FMK UCM v Trnave, kde vyučuje predmety spojené so žurnalistickou praxou. Podieľa sa tiež na tréningu začínajúcich redaktorov univerzitného časopisu atteliér. Písala a fotila pre viaceré médiá.



Mohlo by vás tiež zaujímať:

FREJM 2025: Študentský festival filmu, inšpirácie a kreativity je späť
FREJM 2025: Študentský festival filmu, inšpirácie a kreativity je späť
V našej galérii bude vystavovať významný fotoreportér Andrej Bán. Predstaví Ukrajinské leporelo
V našej galérii bude vystavovať významný fotoreportér Andrej Bán. Predstaví Ukrajinské leporelo
FMK mala zastúpenie na Medzinárodnom filmovom festivale Berlinale
FMK mala zastúpenie na Medzinárodnom filmovom festivale Berlinale
Pomôže s formulovaním hypotéz či kódovaním. Doktor Greguš napísal učebnicu o kvantitatívnej obsahovej analýze
Pomôže s formulovaním hypotéz či kódovaním. Doktor Greguš napísal učebnicu o kvantitatívnej obsahovej analýze
Doktorky Ďurková a Kraľovičová absolvovali mobilitu na fínskej univerzite
Doktorky Ďurková a Kraľovičová absolvovali mobilitu na fínskej univerzite
Týždeň vedy a techniky 2024: Trojdňový pestrý program otvorila diskusia o politickej satire s tvorcami Piatočka a Ťažkého týždňa
Týždeň vedy a techniky 2024: Trojdňový pestrý program otvorila diskusia o politickej satire s tvorcami Piatočka a Ťažkého týždňa
Tohtoročná konferencia Marketing and Media Identity otvorí tému vzťahu človeka a AI
Tohtoročná konferencia Marketing and Media Identity otvorí tému vzťahu človeka a AI
Doktor Zábojník vystúpil ako rečník na medzinárodnej udalosti IW 2024
Doktor Zábojník vystúpil ako rečník na medzinárodnej udalosti IW 2024
Tím z FMK je na návšteve v Keni. Spoznali fungovanie univerzitných médií, safari aj Masajov
Tím z FMK je na návšteve v Keni. Spoznali fungovanie univerzitných médií, safari aj Masajov
Mali by politici komunikovať viac cez tradičné médiá alebo sociálne siete? Prieskum odhalil preferencie voličov
Mali by politici komunikovať viac cez tradičné médiá alebo sociálne siete? Prieskum odhalil preferencie voličov
Lenka Ďurišová v podcaste FMK Insights: Láska k rádiu sa v Aetteri vytvorila sama
Lenka Ďurišová v podcaste FMK Insights: Láska k rádiu sa v Aetteri vytvorila sama
Budeme zariadenia ovládať silou mysle? Na Európskej noci vedy návštevníci „donútili“ vyrásť kvet len tým, že sa na to sústredili  
Budeme zariadenia ovládať silou mysle? Na Európskej noci vedy návštevníci „donútili“ vyrásť kvet len tým, že sa na to sústredili  
Rektorka ocenila výnimočné osobnosti univerzity, medzi nimi aj dve naše profesorky
Rektorka ocenila výnimočné osobnosti univerzity, medzi nimi aj dve naše profesorky
Naše zamestnanectvo strávilo týždeň v Barcelone aj na Kanárskych ostrovoch. Zdokonaľovalo sa v cudzom jazyku
Naše zamestnanectvo strávilo týždeň v Barcelone aj na Kanárskych ostrovoch. Zdokonaľovalo sa v cudzom jazyku
Prváčky a prváci, váš prvý deň na vysokej škole sa začne eventom
Prváčky a prváci, váš prvý deň na vysokej škole sa začne eventom