
Pomôže s formulovaním hypotéz či kódovaním. Doktor Greguš napísal učebnicu o kvantitatívnej obsahovej analýze
Určená je predovšetkým pre študentstvo píšuce bakalársku, diplomovú alebo dizertačnú prácu, ale rovnako aj pre školiteľky a školiteľov, ktorí sa s touto výskumnou metódou bežne nestretávajú.
Koncom roka zvykneme nielen bilancovať uplynulé mesiace, ale v akademickom prostredí – väčšinou v záverečnej fáze výskumného projektu – aj vydávať odborné publikácie. V roku 2024 naše pedagogičky a pedagógovia, výskumníčky a výskumníci, napísali a vydali viacero monografií, umeleckých publikácií či vysokoškolských učebníc. Niektoré z nich predstavíme aj na našom webe.
Doktor Ľuboš Greguš napísal knihu o kvantitatívnej obsahovej analýze. „Ako každý výskumný postup, aj tento má svoje úskalia, nedostatky či limity. Na druhej strane si ale bez nej nemožno predstaviť jasne vypovedať o početných populáciách mediálnych obsahov či mediálnych inštitúciách a tvorcoch. I keď sa jej venujú viaceré metodologické publikácie, stále patrí medzi študentmi k nejasnej či nezrozumiteľnej technike výskumu,“ píše sa v anotácii knihy.
Ako na kvantitatívnu obsahovú analýzu od A po Z
Autor hovorí, že v jeho učebnici možno nájsť explicitný postup od A po Z, teda ako by študentstvo malo postupovať od výskumnej témy až po interpretáciu dát.
Hlavná časť sa venuje príprave metodického postupu, ale aj tomu, v čom sa odlišuje od ostatných techník, čo je pre ňu charakteristické. Greguš približuje: „V knihe nájdeme aj praktické príklady pre jednotlivé časti – ako vytvoriť výskumné otázky, hypotézu i kódovanie, čo je to premenená, aké typy premenných máme, čo je kódovacia jednotka a podobne – až po praktický príklad toho, ako sa realizuje kvantitatívna obsahová analýza na konkrétnych mediálnych obsahoch. Posledná kapitola sa venuje interpretácii a analýze dát, ktorá je aplikovateľná pri akejkoľvek kvantitatívnej technike, čo sa týka výskumu.“
Väčšina ostatných literatúr sa podľa pedagóga zaoberá touto výskumnou technikou vo všeobecnosti, neponúka polopatistický postup, na čo všetko musí výskumník myslieť. „Pridanou hodnotou učebnice podľa mňa je, že ukazujem na konkrétnych mediálnych obsahoch s konkrétnou kódovacou knihou a konkrétnym záznamovým hárkom, aký je konkrétny postup daného kódovania. Samozrejme, v slovenských podmienkach,“ dodáva.
Zíde sa aj školiteľom
Greguš hovorí, že pomôže predovšetkým študentkám a študentom, ktorí píšu záverečnú prácu a ako základnú výskumnú techniku si stanovili práve kvantitatívnu obsahovú analýzu. Okrem toho však poslúži aj školiteľkám a školiteľom, ktorí sa s ňou bežne nestretávajú a nepoznajú všetky jej náležitosti.
Študentstvo a zamestnanectvo sa k nej dostane cez Archív FMK, no kto má záujem, môže doktorovi Gregušovi napísať mail a pošle mu ju. Zároveň dodal, že ju časom plánuje publikovať aj na platformách ako ResearchGate či Academia.edu.
Na záver si zhrňme, kedy je vhodné použiť práve túto techniku. Pedagóg a autor učebnice vymenúva príklady: „Najčastejšie sa používa pri výskume často sa opakujúcich mediálnych obsahov. Typickými sú spravodajské obsahy v onlinovom prostredí, v elektronických médiách ako televízia a rozhlas, ale aj v printe. Je možné ju využívať napríklad na analýzu sociálnych sietí, komentárových sekcií, príspevkov na sociálnych sieťach jednotlivých profilov (influencerov, politických osobností), ale i na zistenie toho, o čom médiá informujú, aké je tematické zloženie mediálnej produkcie a podobne.“