
Kľúč k lepším novinárskym textom aj kvalitný študijný materiál. Predstavujeme novú učebnicu
Učebnica ,Slohové postupy v žurnalistickej tvorbe’ je skvelým sprievodcom pre študentky a študentov, ktorí chcú lepšie pochopiť a zvládnuť písanie novinárskych textov. Autorky sa v nej zameriavajú na rozvoj jazykových, štýlových a komunikačných schopností budúcich novinárok a novinárov.
V rámci predstavovania nových publikácií od našich pedagógov sme už písali o učebnici o kvantitatívnej obsahovej analýze, ktorú napísal doktor Greguš. Mnohým sa zíde práve v tomto období – pri realizácii výskumu v rámci záverečnej práce.
Naši vyučujúci však nezaháľajú, máme veľa nových monografií, obrazových publikácií, skrípt, učebníc. Dnes predstavíme tú od autorskej dvojice Rusňáková – Kvetanová.
Prináša prehľad slohových postupov a ich aplikáciu v médiách
Učebnica Slohové postupy v žurnalistickej tvorbe sa zameriava na slohové postupy a ponúka základné informácie o publicistickom štýle či prehľad spravodajských aj publicistických útvarov a žánrov, s ktorými sa tieto slohové postupy najčastejšie spájajú a s ktorými sa bežne stretávame v periodickej tlači. Okrem toho ukazuje, ako tieto slohové postupy analyzovať a ako ich aplikovať priamo do novinárskej praxe.
„Publikácia nadväzuje na predchádzajúce práce, ako napríklad ,Publicistika v periodickej tlači. Žurnalistické žánre’ (2017) alebo ,Novinárska publicistika. Vybrané žánrové druhy’ (2019), a posúva tému tvorby novinárskych textov v periodickej tlači ďalej,“ hovorí doktorka Lenka Rusňáková, ktorá knihu napísala spolu s doktorkou Zuzanou Kvetanovou. „Tentoraz sa však zameriava skôr na aktuálne trendy v žurnalistickej tvorbe pri práci so spomínanými slohovými postupmi,“ vysvetľuje.
Materiál pre štúdium aj novinársku prax
Prepojením teoretických poznatkov s praktickými príkladmi z periodickej tlače sa spoločne s Dr. Kvetanovou snažili vytvoriť ucelený, zrozumiteľný a pre štúdium a novinársku prax využiteľný materiál.
„Zaujímavá je predovšetkým druhá časť učebnice, ktorá prináša konkrétne ukážky z praxe a umožňuje čitateľom prakticky aplikovať nadobudnuté vedomosti,“ myslí si autorka. Súčasťou učebnice sú aj kontrolné otázky, úlohy a cvičenia. Tieto časti študentom a študentkám pomôžu upevniť získané poznatky, lepšie porozumieť praktickému využitiu slohových postupov a zároveň rozvíjať ich analytické a kritické myslenie pri tvorbe novinárskych textov.
Doktorka Rusňáková uzatvára: „Naším hlavným cieľom jednoducho bolo – a stále aj je – zvýšiť jazykové, štýlové a komunikačné schopnosti budúcich novinárok a novinárov, čo sa nám, ako pevne veríme, týmto naším učebným textom aj podarilo.“
Kniha je pre študentky a študentov prístupná v elektronickej podobe cez Archív FMK.