
Viac ako len učebné plány. Čo robí pedagogičku či pedagóga výnimočným?
Medzi kľúčové vlastnosti zaradili študentky a študenti ľudskosť, vášeň a skúsenosti.
Byť vysokoškolskou pedagogičkou alebo pedagógom znamená viac než len odovzdávať vedomosti. Dôležité je aj inšpirovať, motivovať a prebúdzať v študentkách a študentoch zvedavosť a túžbu po poznaní. Aká by teda mala byť ideálna pedagogička alebo pedagóg?
Študentky a študenti oceňujú nielen odborné znalosti, ale aj schopnosť urobiť výučbu zaujímavou a prístupnou. V ankete, ktorú sme uskutočnili pri príležitosti Dňa učiteľov a učiteliek, študentky a študenti FMK prezradili, čo si na nich cenia najviac – od spravodlivého prístupu až po ochotu odovzdávať skúsenosti z praxe. Okrem toho sme sa ich opýtali, čo by zmenili na spôsobe výučby.
Najdôležitejšia je ľudskosť
„Na učiteľoch si najviac cením, ak ku študentom nepristupujú ako k strojom, ale k ľuďom s emóciami,“ hovorí Júlia. Ľudský a férový prístup si cení aj Lenka, ktorá mala od základnej až po vysokú školu šťastie na mnoho takých pedagogičiek a pedagógov, ktorí študentky a študentov považovali za rovnocenných. „Študenti tak potom majú aj lepší vzťah k predmetom, ktoré vyučujú,“ dodáva Lenka.
Podľa Branislava má každá učiteľka aj učiteľ nejakú povahu a istý štýl výučby. „Pamätám si na môjho stredoškolského učiteľa fyziky, na ktorého hodiny sme sa báli chodiť. Mal vysoké nároky, no nikdy to nemyslel zle. V končiacom ročníku sa otvoril a začal s nami vtipkovať. Stále bol prísny, ale zrazu tie hodiny neboli také desivé,“ opísal Branislav.
Istá forma rešpektu je dôležitá aj podľa Sebastiána. Ten si najviac cení, ak sú pedagogičky a pedagógovia prísni, no ľudskí zároveň, priateľmi a napriek tomu vždy spravodliví. Ak vedia nielen vypočuť, ale aj poradiť a nasmerovať správnym smerom. „Neexistuje dokonalý učiteľ, no ani dokonalý žiak. Ale vzájomným rešpektom vieme dosiahnuť obrovské veci,“ dodal Sebastián.
Odovzdávanie skúseností
Ľudský prístup nie je jediná kľúčová vlastnosť. „Rovnako mi imponuje, pokiaľ pedagógovia nepovažujú ich výučbu iba za povinnú jazdu a urobia pre ňu viac ako je len v učebných plánoch. Cením si aj to, keď sú ochotní zostať v škole dlhšie, napríklad počas ateliérov, aby mohli rozvíjať potenciál študentov,“ uviedla Lenka.
Učitelia a učiteľky by mali mať vášeň pre to, čo robia. „Mohli sme to vidieť už pri antických filozofoch, ktorí prednášali len preto, že chceli posunúť vedomosti. Keď učiteľa baví oblasť, ktorú vyučuje, bude baviť aj študentov a študentky,“ uviedol Branislav.
Dôležité sú aj reálne skúsenosti z praxe. „Niekto môže byť aj dobrý učiteľ, ale keď nemá až taký prehľad v téme, o ktorej rozpráva, alebo taký úzky styk s ňou, je to viditeľné. Dobrý učiteľ je skúsený učiteľ. Nielen vedomostne, ale aj čo sa týka praxe. A, samozrejme, mal by problematiku dokázať priblížiť študentom zrozumiteľným jazykom,“ myslí si Júlia.
Viac diskutovania, menej memorovania
Opýtané študentky a študenti by chceli do výučby zakomponovať viac diskusií a praxe. „Uvítala by som viacero voliteľných predmetov, ktorých podstata by spočívala práve v diskusii,“ uviedla Júlia. Podľa nej by bolo prínosné, ak by sa viaceré hodiny viedli štýlom rozhovoru.
Lenka by niektoré predmety nasmerovala praktickejším smerom: „Mám viacero spolužiakov, ktorí k viacerým predmetom nemali vzťah, a to možno aj z toho dôvodu, že nemali žiaden kontakt s reálnou praxou. Na druhú stranu je to aj o tom, či chcú, pretože s trochou snahy ju vedia získať aj na základe vlastnej iniciatívy.“
Okrem toho by podľa študentiek a študentov nebolo na škodu, keby sa nekládol taký veľký dôraz na memorovanie. „Určite to neprospieva učiteľom, ktorí musia roboticky vysvetľovať to isté učivo, ale ani študentom, ktorí kvôli tomu nedokážu chápať fakty v spojitostiach. Spoločným úsilím učiteľov a študentov by mohlo dôjsť k systému, ktorý by bol lepší,“ navrhol Branislav.
Všetkým našim pedagogičkám a pedagógom želáme k dnešnému sviatku všetko dobré.
Zdroj fotografií: FMK UCM