Študent a pedagóg z FMK sa prebojovali do finále prestížnej súťaže pre zvukových dizajnérov v Berlíne
Duo pod názvom FMK KUK SoundLab pracovalo na zvuku do filmu od úplných základov dva mesiace.
Doktor Patrik Kolenčík a študent Viliam Kužel sa zúčastnili prestížnej medzinárodnej súťaže pre zvukových dizajnérov – Berlin International Film Scoring Competition (BIFSC). Pod názvom FMK KUK SoundLab sa im svojou prácou podarilo prebojovať až do finále.
Úspech teší o to viac, že je to prvýkrát, čo sa FMK zúčastnila BIFSC. „Doteraz sme súťažili iba v hudobnej tvorbe, takže to pre mňa bola úplne nová skúsenosť. Priniesla mi veľa nových podnetov a zanechala vo mne dobrý pocit z posunu, ktorý som spravil,“ vysvetlil Viliam.
Filmový svet vytvorili z úplného ticha
Súťaž začala zaplatením registrácie a stiahnutím vizuálu filmu bez zvuku. Na vypracovanie materiálu mali dva mesiace, pričom svoje dielo dokončili v septembri.
„Na zadaní sme pracovali každý zhruba sedem až desať plných dní, ale rozložilo sa to do jednotlivých mesiacov. Samozrejme, posledné tri až štyri dni pred odovzdaním sme pracovali konštantne. Keďže sa venujem zvukovému dizajnu na profesionálnej úrovni už dlhodobo, tak to bola domáca pôda,“ vysvetlil Kolenčík.
Prácu medzi sebou a študentom rozvrhol tak, aby bol proces čo najplynulejší. Na starosti mal napríklad zvuky krokov, oblečenia či props – fyzické rozpohybované objekty. Viliam mal zase úlohu spracovať prvé kolo vyznačovania potrebných zvukov a následne zvuky atmosfér či zbraní.
„Následne som to celé zmiešal a pridal reverby – teda efekty, vďaka ktorým každá scéna znie prirodzene podľa priestoru, v ktorom sa odohráva. Popri tom som učil Viliama práci v Pro Toolse, ktorý bude využívať aj v profesionálnej praxi. Pracovali sme s nástrojmi, ktoré vlastníme a k tomu sme dostali krátku licenciu na nástroje, ktoré sme využívali počas súťaže,“ uviedol Kolenčík.
„Absolútne zásadným v našom workflow však bol softvér Krotos Studio, s ktorým mám stovky hodín skúseností aj z reálnej filmovej praxe. Tento nástroj považujem za výrazný gamechanger v oblasti zvukového dizajnu – dokáže zjednodušiť a zrýchliť proces tvorby, čím dáva zvukárovi viac priestoru na samotnú kreativitu. Aj preto ho postupne zapájam do výučby, aby študentky a študenti videli moderné prístupy k tvorbe zvuku a naučili sa pracovať s nástrojmi, ktoré dnes využíva profesionálny priemysel,“ dodal Kolenčík.
Výslednú prácu si môžete pozrieť a najmä vypočuť vo videu nižšie:
Vzájomná spolupráca posunula oboch vpred
Vzhľadom na to, že šlo o projekt, na ktorom pracoval študent aj pedagóg, dôležité bolo nájsť správnu rovnováhu medzi oboma pozíciami a pridanou hodnotou, ktorú takáto spolupráca so sebou prináša. Podľa Kolenčíka vzišiel takýto balans úplne prirodzene: „Stačilo sa v priateľskej atmosfére rozprávať o filme a spolu sme našli riešenia na konkrétne scény. Naopak, tam, kde bolo treba samostatne zamakať, tak sme mali každý svoju tvorivú chvíľu a pracovali sme.“
Samotnú spoluprácu so študentom si Kolenčík pochvaľuje: „Veľmi sa mi páči, keď študent získa know-how, ktorý využije v praxi a páči sa mi aj vyhrávať,“ prezradil s úsmevom.
„Viliam vie aj zamakať a zároveň ostať pokojný keď sa zdá, že práce je veľa – a to je jediný mindset vhodný pri práci na zvukovom dizajne. Zadal som mu úlohy a v procese tvorby mu nechal plne voľnú ruku. Následne som poskytol spätnú väzbu a inštrukcie k tomu, čo treba vylepšiť. U Viliama ale boli často prípady, kedy nemusel robiť žiadnu ďalšiu úpravu. Je totiž precízny a vie navnímať film,“ uviedol Kolenčík.
Počas celého procesu sa o filme veľa rozprávali a hľadali charakter postavy: „Film prechádza rôznymi žánrovými transformáciami, a to sa musí riadne zobraziť v zvukovom dizajne,“ dodal Kolenčík.

Nejde o jednorazový zážitok
Prácu na projekte si pochvaľuje aj Viliam: „S doktorom Kolenčíkom máme už dlhodobú spoluprácu ktorú si nesmierne cením. Som rád že máme na škole pedagógov, ktorí sa do takejto miery angažujú a snažia sa pomáhať študentkám a študentom rozvíjať ich potenciál.“
Podľa jeho vlastných slov je Kolenčík veľmi skúsený zvukár a zvukový dizajnér: „Veľmi sa mi páčia jeho kreatívne nápady a pohľady, ktoré by mne ani nenapadli. Ponúkol mi novú perspektívu na projekty, filmovú tvorbu a samotný zvuk. Pevne verím, že naša spolupráca bude aj naďalej pokračovať, keďže sa mám od neho ešte veľa čo naučiť.“
Táto súťaž dala Viliamovi najmä cennú prax a reálne skúsenosti: „Prvýkrát som pracoval v softvéri, ktorý sa používa aj v profesionálnej sfére, vďaka čomu som si mohol vyskúšať štandardné pracovné postupy a workflow. Tieto skúsenosti pre mňa nie sú len jednorazovým zážitkom – viem, že ich využijem aj v budúcnosti, či už pri ďalších projektoch, alebo vo svojej kariére.“
Súťaž ich motivovala pokračovať a rásť ďalej
Najťažšie bolo pre Viliama naučiť sa pracovať s novým programom. Nájsť si vlastný systém v úplne neznámom prostredí, pochopiť funkcie a aplikovať ich do praxe podľa neho nebolo jednoduché, no práve táto výzva ho posunula najviac.
„Tohtoročná súťaž a naše umiestnenie mi zároveň ukázali, že naša práca má zmysel. Motivovalo ma to pokračovať ďalej a zlepšovať sa. Stať sa finalistami vo svetovej súťaži mi nepomohlo len v skúsenostiach, ale aj vo vylepšení môjho životopisu,“ dodal napokon Viliam.
Spolupráca však nekončí. Uvedená súťaž má dve sekcie – sound dizajnérsku a sound scoringovú (v prvej sekcii vznikne zvukový dizajn, v druhej filmová hudba – oba k rovnakému filmu). Dvojici sa podarilo dostať až do finále zvukovo dizajnérskej časti. Už teraz majú v pláne súťažiť v kategórii sound scoring, s ktorou majú skúsenosti z iných medzinárodných súťaží.
Zdroj obrázkov: PK, VK