Na FMK sa tvorí budúcnosť hier: Študenti z TEDI ukázali, ako sa prax mení na kariéru
Skúsenosti, portfólio, nové kontakty aj pracovné ponuky – študenti a študentka z TEDI potvrdzujú, že prax na FMK nie je len povinnosť, ale skutočný odrazový mostík do herného priemyslu.
Na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave sa o praxovaní nehovorí len teoreticky. Študentky a študenti z programu Teória digitálnych hier (TEDI) pravidelne dokazujú, že spojenie štúdia a reálnej práce vo vývojárskych štúdiách má zmysel.
Denní študenti a študentka Marek Slováček, Petra Rendošová aj Šimon Rabatin si vďaka praxi otvorili dvere do slovenských herných štúdií, získali cenné skúsenosti a niektorí v nich napokon aj ostali pracovať. Ich príbehy ukazujú, že ak sa odhodláte využiť šancu, fakulta vám vie pomôcť rozbehnúť kariéru v hernom svete už počas štúdia.
Prax mu dala „pokoj na duši“
Marek Slováček je aktuálne v treťom ročníku. Štyri mesiace pracoval vo Fono Labs. Jeho úlohou bolo vytvárať 3D assety do prostredia: „Vytváral som výťah, potrubia, steny, čokoľvek, čo bolo treba.“ Pracoval na hre Klaustroff, ktorá je určená pre virtuálnu realitu (VR) a má pomáhať ľuďom prekonať strach z klaustrofóbie.
Slováček si prax veľmi pochvaľuje a na skúsenosť má len dobré spomienky: „Kolektív bol veľmi priateľský a malý takže sme sa dobre navzájom poznali. Nie vždy sa robilo a niekedy bolo potrebné aj vyskúšať nejaké hry a zahrať sa.“
Nejaké skúsenosti najmä v oblasti 3D alebo používania rôzneho softvéru už mal. Napriek tomu ho prax naučila veľa, najmä v oblasti prípravy do hry: „Keď som prišiel, dostal som mnoho podkladov, moodboard, story, existujúce assety, dočasné assety, beautiful corner, concepty. Vysvetlili mi aj workflow a veľmi rýchlo som naskočil na prácu.“
Podľa jeho vlastných slov mu prax dala pokoj na duši. „Som niekto kto stále stresuje z budúcnosti – maturita, prijímačky, bakalárka alebo či budem vedieť robiť kariéru, ktorú som si zvolil. Táto prax mi ukázala, že by som to vedel. Zároveň som zistil, kde ešte mám slabé stránky a kde mám na sebe zapracovať,“ dodal napokon Slováček.

Získate skúsenosti, portfólio aj kontakty
Petra Rendošová je prváčka na magisterskom stupni štúdia. Praxovať sa vydala do štúdia Nine Rocks Games, kde pôsobila ako junior 3D grafička. Hoci oficiálne už prax ukončila, stále vo firme pôsobí prostredníctvom zmluvy o dielo. Jej úlohou bolo pracovať na assete, ktorý už mali vytvorený a implementovaný.
Otázkami ich vraj bombardovala takmer stále: „Neviem si to vynachváliť. Na všetko, čo som sa opýtala, som dostala odpoveď. Kancelária, kam som chodila, bola ako môj druhý domov. Do práce som sa vždy tešila. Káva znamenala ,klábosenie‘ v kuchynke a kolegyne i kolegovia sú úžasní ľudia.“
Pokiaľ ide o technické záležitosti, naučila sa veľa. Napríklad vie efektívnejšie pracovať v Blenderi, pozná celý workflow v Substance Painteri a základy práce s Unreal Engine v rámci importu a nastavenia grafických assetov. „Toto bolo počas praxe a doteraz sa učím nové veci – alebo skôr spôsoby, ako si uľahčiť prácu bez dopadu na kvalitu,“ uviedla Petra.
A čo jej prax dala? „Skúsenosti, portfólio, kontakty, prácu a už aj jednu vydanú prácičku – gravírovanie na jednej zo zbraní v hre Way of the Hunter. Už viem aj to, že keď sa zamestnávateľ opýta, kde sa vidíte o pár rokov, správna odpoveď je vždy ,u vás‘,“ dodala s úsmevom.
Nebojte sa skúšať a oslovovať štúdiá
Šimon Rabatin je druhák na magisterskom stupni štúdia. K praxi sa dostal vďaka Týždňu vedy a techniky, kedy počas prednášky Jakub Žaludka z Impact Games spomenul, že hľadajú šikovného game dizajnéra: „Po skončení prednášky som ho oslovil, napísal mu a o týždeň neskôr som už absolvoval pohovor. Nakoniec sme podpísali zmluvu o stáži a dostal som svoje prvé zadania.“
Začal pracovať na ich vtedy najznámejšej hre Aaronova dilema. Neskôr prišiel ich prvý väčší projekt Rocket Brains – edukačná hra na učenie matematiky: „Začali sme ju ako školský Game Jam projekt, ktorý sme potom ukázali Jakubovi z Impactu. Spoločne sme podali projektovú žiadosť a podarilo sa nám získať grant na 10-tisíc eur. Bola to obrovská skúsenosť, ktorá nás naučila, ako premeniť nápad na reálnu hru.“

Vďaka univerzite sa neskôr dostal na konferenciu Games Gathering, kde stretol bývalého študenta TEDI, ktorý ho nasmeroval do štúdia Fono Labs. „Tam sme počas roka stáže pracovali na hrách Desert Drifters a Claustroff. Práve Claustroff bola veľkou výzvou a išlo o VR hru pre ľudí s klaustrofóbiou. Počas vývoja som sa naučil systematicky premýšľať o dizajne, testovať nápady a lepšie komunikovať s tímom,“ uviedol Šimon.
Hra Claustroff nakoniec získala SGDA Award v kategórii Iný pohľad. „Dnes vo Fono Labs pracujem ako level dizajnér a tvorím nové úrovne pre hru Desert Drifters. Praxe v Impact Games aj Fono Labs mi priniesli obrovský osobný aj profesionálny rast a potvrdili mi, že chcem robiť práve to, čo študujem a tvoriť hry, ktoré majú zmysel,“ vysvetlil.
Na záver dodal, že chce povzbudiť všetky študentky a študentov, aby využili príležitosti, ktoré im škola ponúka: „Nebojte sa osloviť štúdiá, prihlásiť sa na prax a skúšať nové pozície. Každý začiatok môže byť cestou k práci snov tak, ako to bolo u mňa. A hlavne urobte niečo navyše, ako sa od vás očakáva v škole. Možno práve to prinesie tú najlepšiu odmenu ako u mňa.“
Študentkám a študentom, ktorí aktuálne hľadajú prax, odporúčame stránku Kariérneho centra UCM FMK, na ktorej sa pravidelne uverejňujú ponuky z rôznych oblastí. Aj spomínaný Impact Games aktuálne ponúka odbornú prax.
Zdroj fotografií: Šimon Rabatin, archív FMK, Unsplash